Hashtag #AfricanNationsInHighSchool maakt Twitter tot panafrikanistisch speelveld
We hameren hier tot in den treure op het feit dat Afrika geen land is. Het continent bestaat natuurlijk uit allemaal verschillende landen en die worden niet allemaal in gelijke mate door honger en armoede geteisterd. Ironisch genoeg is er door de o zo goedbedoelde en politiek-correcte aanvallen op de beeldvorming weinig oog voor de specifieke kenmerken van al die Afrikaanse landen. De strijd wordt vaak over de hoofden van Afrikanen zelf gevoerd en als gevolg weten we nauwelijks hoe die hun eigen en andere Afrikaanse landen zien.
En toen was er Siyanda Mohutsiwa (aka Panda), die met een simpele Tweet voorgoed een einde maakte aan die situatie.
If your country was a student in high-school; which kid would it be?
— Siyanda-Panda (@SiyandaWrites) 12 januari 2014
Mohutsiwa blijkt een Botswaanse wiskundestudente die op haar blog even vermakelijk als scherp haar feminisme en panafrikanisme belijdt. Bovenstaande vraag komt dus niet alleen voort uit nieuwsgierigheid, maar ook uit het gevoel dat veel Afrikanen (te) weinig over hun broeders en zusters op het continent weten, en dat ze het Pan-Afrikanisme een dienst zou bewijzen door daar verandering in te brengen. Na wat rammelende reacties die het potentieel van haar onderneming eerder verdoezelden dan ontsloten, zette Siyanda Mohutsiwa zelf eigenhandig de standaard voor de vorm die tegen het eind van 2014 nog steeds overeind zal staan als een van de meest opmerkelijke hashtags van het jaar.
Botswana would be the quiet kid that hides his drinking problems from his soldier dad, as well as his complaints #africannationsinhighschool
— Siyanda-Panda (@SiyandaWrites) 12 januari 2014
SA would be the mixed-race kid whose parents are always arguing about who they think messed him up more #africannationsinhighschool
— Siyanda-Panda (@SiyandaWrites) 12 januari 2014
Zimbabwe would be the kid that’s really smart but whose dad keeps embarrassing him in front of the white kids #africannationsinhighschool
— Siyanda-Panda (@SiyandaWrites) 12 januari 2014
De eerste regels die ze aan #AfricanNationsInHighSchool hing, mochten het dan dicht bij (het Zuidelijk-Afrikaanse – SA staat voor South Africa) huis houden, de hashtag was al snel in heel Afrika trending. Geheel “in de geest van het Pan-Afrikanisme”, zoals Mohutsiwa tevreden opmerkte.
Je zou er een hele studie van kunnen maken, zelfs vluchtig scrollen levert al patronen op. Nigeria wordt vaak gekenschetst als die luidruchtige leerling die ondanks slechte cijfers toch klassenvertegenwoordiger is. Zuid-Afrika wordt door velen gezien als een arrogant rijkeluiszoontje dat opschept over een heroische familiegeschiedenis maar zelf weinig presteert. Kenia is tijdens atletiek altijd de snelste. Landen in oorlog zijn geregeld agressieve jongetjes die het schoolplein onveilig maken. Soedan en Zuid-Soedan hebben het door de scheiding van hun ouders moeilijk op school. Iedereen in de klas weet dat het noemen van de verwantschap van Ethiopië en Eritrea bij beide broers kwaad bloed zet en ondertussen blijven leraren een aantal leerlingen met elkaar verwarren (Zambia/Zimbabwe; Guinee/Guinee-Bissau; etcetera).
Twitteraars uit verschillende landen noemen autoritaire leiders (vaders), tweeslachtige relaties met de voormalige koloniale heersers (oude, dominante leraren), de macht van internationale organisaties als de Verenigde Naties, het IMF en de Wereldbank (rectoren) armoede (geen lunch mee nemen naar school, of het niet delen ervan) en andere zaken die ze specifiek achten voor hun nationale context. Maar die factoren blijken ook in andere Afrikaanse landen een grote rol te spelen. Die “realization of sameness“, zoals Mohutsiwa het noemt, maakt het verschijnsel wat haar betreft tot een triomftocht voor het Pan-Afrikanisme.
Samenvatten zou #AfricanNationsInHighschool als fenomeen tekort doen. De hashtag ontleent zijn kracht aan de bundeling van een veelvoud aan visies over de onderlinge verhoudingen op het continent, en hoe die elkaar zowel aanvullen als tegenspreken. Het onderstaande is dan ook een totaal onrepresentatieve greep uit het enorme aanbod.
Ghana would be the nation who surrounds herself with francophone pals and still go ahead to get a #D in French #africannationsinhighschool
— Nicholas Qwesi Eshun (@Qwesi_10) 13 januari 2014
Mali would be the artistic,angry kid with relatives based somewhere overseas who occasionally send him toy guns #africannationsinhighschool
— ndo mzongwana (@ndophumlani) 12 januari 2014
Cameroon, CAR, Niger & Djibouti would be those kids we see around school but no one really knows who they are #africannationsinhighschool
— lynette (@miss_muk) 12 januari 2014
Ethiopia would be that kid that looks in the mirror and refuses to imagine that he too is African #africannationsinhighschool
— Anne Matalanga (@Anmatalanga) 14 januari 2014
#Rwanda: the skinny kid who takes on kids twice his size and surprisingly wins. #africannationsinhighschool
— Rachael Akidi (@rakidi) 12 januari 2014
#africannationsinhighschool Senegal: fashionista calls himself afrocentric, reports other francofone students 2 the French teacher at night
— Binyavanga Wainaina (@BinyavangaW) 12 januari 2014
Kenya. That kid that gets into trouble alone, then drags the rest of the school to protest the punishment. #africannationsinhighschool
— Dora. (@bellelinde) 12 januari 2014
Namibia would be the friendly,quiet kid who everyone knows of, but sometimes forget. Aren’t you and SA related? #africannationsinhighschool
— † Soigné (@WhitneyKGreyton) 12 januari 2014
#AfricanNationsInHighSchool: Nigeria. Loud, anarchist kid from a dysfunctional home. Everyone wonders how they remain top of the class.
— Marcus Olang’ (@marcusolang) 12 januari 2014
Morrocco, Egypt, Tunisia, Libya would be the lightskins who love sidelining themselves in a class full of blacks #africannationsinhighschool
— Illumi_Nothing (@HellproofJoe) 12 januari 2014
Leon van de Reep
Source featured image: Al-Jazeera