The Rusty Radiator Awards
Soms zegt één video meer dan honderd ontstereotyperende blogposts. Het vorig jaar gelanceerde Radi-Aid van Africa for Norway is zo’n veelzeggend geval. Op tamelijk briljante wijze werd in minder dan vier minuten de beeldtaal van de goede bedoelingen bijzonder effectief op z’n kop gezet.

Nu zijn de makers, een Noors netwerk van studenten en academici, terug met een nieuwe video. Niet zo briljant als hun eersteling maar wel weer geslaagd in ontstereotyperende opzet.

De Noren zetten daarmee hun strijd tegen de clichés omtrent Afrika gelukkig voort. Want ondanks de goede bedoelingen, claimen onze Noorse collega’s terecht, brengt de beeldvorming het continent ernstige schade toe.
Afrikanen worden nog te vaak als passieve slachtoffertjes neergezet, vond het collectief, en daar komen hulporganisaties nog steeds heel makkelijk mee weg. De Rusty Radiator Awards moeten daar verandering in brengen. Vanaf nu maken stereotyperende campagnefilmpjes kans op een Rusty Radiator Award. Creatieve fondsenwerving die geen beroep doet op de versleten, tranentrekkende clichébeelden maken kans op een Golden Radiator.
We zetten de genomineerden in de categorie Rusty even voor je op een rijtje.
Plan Norway: Stian Blipp in Zambia
Je hoeft geen Noors te verstaan om te begrijpen dat Afrika er in de visie van de makers bijzonder slecht aan toe is. We zien een David Beckham wannabe met een Zambiaans meisje op schoot. De Noorse Beckham praat, het meisje zegt helemaal niets. Dat is niet zo vreemd want de manier waarop haar lichaam slapjes over de blanke benen gedrapeerd is, suggereert dat het arme kind op sterven na dood is..

Child Fund: Will you be my sponsor?
We zien een man een witte baard in een Child Fund International t-shirt in een nogal povere omgeving. Maar hij zegt dat soort plekken wel vaker te bezoeken. “Children in desperate neighbourhoods, too poor for words”. Dat laatste wordt wel heel letterlijk opgevat want de kinderen in dit dramatische filmpje zeggen inderdaad geen woord. Een jongetje met de naam Isaac leunt ter decoratie tegen een gammele deurpost. Met 92 cent per dag kan je zijn leven redden. Zo’n specifiek bedrag, dat moet wel kloppen.

UNICEF USA: Help UNICEF Save Childrens Lives
Klassiek gevalletje, deze van UNICEF. Amerikaanse actrice probeert zowel standvastigheid als medelijden in haar blik te leggen en mikt onder begeleiding van melodramatisch pianomuziekje vrij agressief op schuldgevoel en portemonnee. Ook hier weer geen kinderen aan het woord. Misschien omdat ze allemaal dood liggen te gaan van ziekte en honger. Pluspuntje: UNICEF doet daar voor slecht 50 cent al iets aan.

Street King Energy / 50 Cent
50 Cent kijkt er bij alsof hij zelf ook nog niet helemaal begrijpt wat hij zegt en waarom maar hij wil een miljard hongerige mensen voeden. We zien beelden van de hongersnood in Somalië van twee jaar geleden. Uitgemergelde kinderen maar ook voedsel dat driftig wordt aangesleept. Samen kunnen we een einde maken aan de ellende, is de boodschap. Hoe? De energy drink van 50 Cent’s eigen Street King kopen. Want “1 energy shot = 1 meal for a child in need”. Zo opportunistisch zagen we nog nooit iemand de wereld redden.

Stem en stop schadelijke beeldvorming NU
Stuit dit alles je tegen de borst dan kan je met slechts één druk op de knop stemmen op het filmje dat de clichés het zwaarst misbruikt. Aarzel niet. Ieder moment telt. Samen kunnen we dit stoppen.
Stem. Nu. Hier.
Leon van de Reep